Op 24 september 2016 werd de BU9 op de helling gezet voor keuring van het
onderwaterschip door een "expert" van de EOC verzekering. Aan
stuurboord werden zwakke plekken gevonden in de voorste kimgang, aan bakboord
een aantal zachte plekken op de waterlijn.
In plaats van aan te tekenen waar zich deze plekken bevonden, had de keurder
meteen maar gaten in de gangen geslagen en met een mes bewerkt.
gevonden zachte plekken op de waterlijn aan bakboord | gevonden zachte plekken in de stuurboord kimgang |
We hadden er niet op gerekend dat de keuring direct op een reparatie zou
uitlopen, de normale gang van zaken is dat het schip weer te water gaat en een
afspraak met de werf wordt gemaakt om op een geschikt moment weer te hellingen
voor de reparaties.
Gelukkig was de werf bereid om personeel van andere klussen af te halen om aan
onze botter te werken.
Besloten werd om de kimgang aan het stuurboord voorschip geheel te vervangen.
Aan bakboord kon worden volstaan met reparatie van de gevonden zwakke plekken
waarna het gebied van de reparatie werd afgedekt met platen koper.
vlnr.: gesloopte kimgang, de mal wordt gemaakt en passen van de nieuwe kimgang |
Aan bakboord kon worden volstaan met reparatie van de gevonden zwakke plekken waarna het gebied van de reparatie werd afgedekt met platen koper. |
Door deze onverwachte reparatie lagen we tijdens de jaarlijkse visserijdag in Spakenburg op de helling
BU9 op de helling tijdens de visserijdag |
onze nieuwe kimgang werd tijdens de visserijdag gebrand |
klaar voor de tewaterlating |
op 12 september 2016 gleed de BU9 van de helling |