In april 2015 werd de botter op de helling gezet voor restauratie. Op het programma voor dit jaar stond de vervanging van een slecht dekendeel, het bakboord boeisel op het voorschip en een vlakpunt aan bakboord voorschip.
Op 20 april 2015 was het dekendeel gesloopt
De nieuwe dekenplaat werd gemaakt van Bilinga hardhout |
Aan het te vervangen dekendeel was een balk aan de motorfundatie
vastgezet met een aantal zware roestvrij stalen pennen. Het was onmogelijk om dezelfde bevestiging bij het nieuwe dekendeel toe te passen zonder nog meer dekendelen te slopen. Daarom werd ervoor gekozen om de fundatiebalk onder in het ruim met een balk te onderstenen. |
Op het linker voorschip was het boeisel zwaar door witrot
aangetast. Het boeisel van het middenschip was al eerder vervangen, nu werd het resterende deel aangepakt. De voorbolder kon blijven zitten maar het mannetje en het slemphout voorop werden vernieuwd |
Aan het bakboord voorschip werd een vlakpunt vervangen die gelast werd onder de legger van het kooibeschot |
Na het kitten, breeuwen en teren was de BU9 klaar voor de tewaterlating
Bij de eerste reis na de restauratie, |