Op 22
februari 2013 werd de botter BU9 op de helling van scheepstimmerwerf Nieuwboer
in Spakenburg getrokken
Het
plan voor deze restauratie bestond uit het vervangen van:
Normaal wordt een botter met de kop vooruit op de helling gezet
Voor deze restauratie werd
er voor gekozen om de botter achteruit te hellingen om
het werk aan de achtersteven en het vlakdeel in het achterschip
uit
te kunnen voeren.
De eerste
week werd begonnen met het sloopwerk, afspraak met de werf was dat we zelf het
sloopwerk en de afwerking deden, het nieuwe hout werd er door de werf ingezet
gesloopt berghout stuurboord | gesloopt berghout bakboord | gesloopt vlakdeel | gesloopte achtersteven |
Aan
de stuurboord onderzijde van het schip werd de eerste week van maart het
nieuwe vlakdeel ingezet dat
doorliep tot het
achterhoofdschot van de bun. |
Na het slopen van het berghout bleek dat de huidgang aan bakboord onder het berghout deels was verrot, ook het boeisel was aangetast. Beide delen moesten worden vervangen. Ook aan stuurboord was het boeisel slecht en toen dat was gesloopt, bleek ook het boord deels verrot. Om het boord te plaatsen moest ook het kromboord worden vervangen Dit resulteerde in het volgende meerwerk: bak en stuurboord boeisels met stootklampen stuurboord boord met klampen en zwaarddop stuurboord kromboord |
bb huidgang en boeisel verwijderd | sb boeisel gesloopt | sb boord gesloopt |
Aan
bakboord en stuurboord werden de berghouten vervangen
berghout klaar voor montage | sb berghout wordt getakeld | bb berghout gemonteerd en afgedopt |
Het
bovenstuk van de achtersteven was gescheurd en moest dus worden
vervangen. Vervangen
van de hele achtersteven gaf problemen omdat de as-doorvoer deels door de
achtersteven liep.
Daarom werd
ervoor gekozen om een las te maken boven de as-doorvoer en alleen het
bovendeel van de steven te vervangen. |
|
|
Helaas zette in de
tweede helft van maart de winter door en was het niet mogelijk om buiten te
werken. Pas in de tweede helft van mei kon de restauratie worden hervat.
Aan bakboord werd
onder het berghout de nieuwe
sluitgang ingezet en het nieuwe boeisel aangebracht.
Aan stuurboordzijde werden boeisel, boord en kromboord aangebracht.
bb boeisel en huidgang | sb boord en boeisel | sb boord en kromboord |
Eind
mei konden we beginnen aan de afwerking, breeuwen, afkitten, monteren van nieuwe
klampen, stootklampen en zwaarddop
Ook
werden de nieuwe zwaardklampen aan de berghouten bevestigd
Hierna stond het
schilderwerk op het programma.
Het nieuwe hout werd
in de Tencorex gezet, onder de waterlijn zwarte bottomcoat en de gangen boven de
waterlijn bruine teer, afgedekt met
een laag donkergekookte lijnolie.
berghout, boeisel, boord en kromboord sb achter | nieuwe klampen en zwaardloper sb | nieuwe hout aan sb voorzijde |
Tenslotte
werden de nieuwe zwaardklampen aan de berghouten bevestigd en afgewerkt. De
dek-afvoer door boord en boeisel aan
bak- en stuurboord zal
worden
gemaakt als de botter weer in het water ligt.
Bb zwaardklamp | oude en nieuwe zwaardklamp | Sb zwaarklamp |
Op 7 mei was de restauratie afgerond
en kon de botter weer aan de elementen worden toevertrouwd
Klaar voor de tewaterlating |