Op
5 oktober werd de botter op de helling van Nieuwboer in Spakenburg gezet. Scheepswerf
Nieuwboer heeft een langshelling waardoor het hele schip in de lengte wordt
ondersteund.
Met deze restauratie werden de delen vervangen die bij de vorige restauraties waren overgeslagen, omdat ze er toen nog redelijk uitzagen. Vervangingsplan:
|
|
Na
het gebruikelijke ritueel, het schoonspuiten van het onderwaterschip, werden de
koperen kaarplaten verwijderd en veilig onder het schip opgeborgen (ze moesten
er later weer op).
Nu
kon het grote sloopwerk beginnen.
Vervangen
van de lijfhouten kan op twee manieren worden gedaan.
1
– van buiten af – Het nieuwe lijfhout wordt dan van buiten af tussen de
huidgang, de dekenpoten en de bunschotten geschoven tot het aansluit op de deken.
Bezwaar van deze methode is dat er een stukje van de huidgang afgehaald moet
worden waarna de gang niet goed meer aansluit op het lijfhout.
2
– van binnen uit – Hiervoor worden de buitenste dekendelen gesloopt zodat
het lijfhout van binnen uit tussen de dekenpoten en de bunschotten kan worden
geschoven tot ze aansluit op de huidgang. Hierna worden nieuwe dekendelen
passend tussen het lijfhout en de overige dekendelen gemaakt.
Nadeel van deze metjode is dat je twee dekendelen extra moet vervangen,
voordeel is een betere aansluiting (en dus afdichting) op de huidgangen.
De werfbaas stelde voor om
methode 2 toe te passen waarbij hij aanbood om de te vervangen dekendelen voor
zijn rekening te nemen (goede klant zeker?). Dat konden we natuurlijk niet
weigeren.
Aan bakboord en
stuurboord werden de lijfhouten en de buitenste delen van de deken
gesloopt. Een aantal dekenpoten verkeerden in een te slechte staat, meestal van binnen uit verrot. Ook deze werden gesloopt Ondertussen werd ook de
motor van z’n plaats gehaald. Deze staat boven (en gedeeltelijk in) het
achterste ruim. Om de tussenschotten in
het ruim te plaatsen zou de motor toch maar in de weg zitten. Bovendien
wilden we de motorsteunen verzwaren en de bak onder de motor, die aan de
kant van de achterhoos open was, dichtmaken zodat er geen olie in de
achterhoos kon lopen. Ook botterikken denken aan het milieu! |
Op de foto hiernaast is,
van boven naar onder te zien: Huidgang Koppen van de dekenpoten Zijkant van de deken Tussenschot Vlak Hellingbed En natuurlijk de stalen
pennen waarmee het lijfhout was bevestigd. |
Aan bakboord- en stuurboordzijde werden de
lijfhouten en buitenste dekendelen gesloopt.
|
De pennen waarmee de lijfhouten en de buitenste dekendelen waren bevestigd werden met onze eigen kiezentrekker verwijderd. |
Het eerste sloopwerk was nu
gedaan en de fase van vernieuwing was aangebroken.
Nu werden de slechte dekenpoten
gesloopt, totaal moesten er vijf worden vervangen. Een meevaller, want we hadden
op vervanging van zeven van die dingen gerekend.
De volgende stap was het
vervangen van de tussenschotten in de bun. |
Aan bakboord
kant werd het nieuwe deel
in de deken geplaatst
De
stuurboord kant werd nog even open gelaten, veel makkelijker |
Tussendoor werd, bij
wijze van verassing, ontdekt dat een bakboordgang door en door aangetast
was door houtrot. Omdat de gang er pas enkele jaren geleden was ingezet was dit garantiewerk en werd de gang compleet door de werf vernieuwd. |
Restte nog het plaatsen
van de koperen kaarplaten, het breeuwen en kitten van de deken en de
lijfhouten.
|
We maakten van deze werfbeurt gebruik om de
buitenkant (huid) van het schip helemaal kaal te halen Daarna ging het geheel in de
bruine teer en waren alle nieuwe delen niet meer van oud te onderscheiden. Medio januari 2005 gleed
de botter de haven weer in.
|