Na afloop van het vaarseizoen werd de botter bij de
Scheepstimmerwerf Nieuwboer in Spakenburg op de helling getrokken.
Dit jaar was het voorschip tussen kimgangen en berghout aan de
beurt.
Berghout en voorstuiten waren in 1988 en 1990 vervangen en in
1991 waren de kimgangen en het onderste deel van de voorsteven vernieuwd.
De gangen boven deze kimgangen zaten aan beide zijden al
vanuit de visserij in het blik en waren langzamerhand zo slecht geworden dat het
schip water bleef maken.
Het oorspronkelijke plan was om het voorschip aan beide zijde te voorzien van een nieuwe huid maar na het slopen van de voorsteven en een bakboordgang bleek dat van de inhouten die er aan de buitenkant nog aardig gaaf uitzagen alleen het omhulsel nog aanwezig was.
Besloten werd om de restauratie over twee jaar uit te smeren en dit jaar, naast de voorsteven, de bakboordskant geheel aan te pakken inclusief alle banden, oplangers en zitters.
Omdat we vrij veel lekkage hadden aan de stuurboordskant werd
ook de eerste gang boven de kimgang aan stuurboord in het plan meegenomen.
Het krophout had nog voldoende houvast zodat ook dit nog even
kon wachten
|
Om voldoende houvast voor de nieuwe gangen te krijgen was het noodzakelijk om de nodige inhouten van het voorschip te vernieuwen. Er werden 3 banden, de onderkrop, 6 oplangers en 2 zitters vervangen.
|
Eerst werd een mal gemaakt voor de 2de gang. Daarna werden aan bakboordzijde alle gangen op één na gesloopt. Alleen de oude stopgang bleef nog zitten om het zaakje in verband te houden en om de juiste afmetingen van de nieuwe gangen vast te kunnen stellen. Na het sloopwerk werd gestart met het aanbrengen van de "2de gang", de eerste bakboordsgang boven de kimgang. Deze gang sluit aan op de kaarplaat. Tegelijkertijd werd begonnen aan het vervangen van de inhouten om de nieuwe gangen voldoende houvast te geven |
Bij de restauratie van het vlak en de kimgangen waren de
meeste banden en enkele oplangers in het voorschip al vernieuwd. Verdeeld over de hele bakboordzijde moesten nog 6 oplangers en 2 zitters vervangen worden
banden in de kop >> |
|
Na de 2de gang was nu de voorsteven aan de beurt De voorsteven bestond uit drie delen waarvan het onderste deel, de krop, in 1991 gelijk met de kimgangen was vervangen. De bovenste twee delen werden nu vernieuwd. De las tussen het onder- en bovendeel van de voorsteven werd verstevigd met twee stalen strips. |
|
De enige gang die aan stuurboordzijde vervangen zou worden, de 2de gang (gang boven de kimgang) werd nu aangebracht. |
Eerst werd de berghoutsgang op z’n plaats gebracht. Daarna volgde de lijfhoutsgang (aansluitend op de 2de gang), en tenslotte de stop- of sluitgang. |
|
Na het breeuwen van de gangen werd het geheel in de bruine teer gezet.
De voortsteven werd afgewerkt met het aanbrengen van het oude
voorstevenbeslag, bestaande uit de stevenplaat, de stagbout, een oogbout met
haak en een oogbout voor de kluiverval.
Aan de zijkant van de voorsteven werden verder de originele
kuilogen en de beugel voor de kluiverboom bevestigd.
Van het houtwerk van de voorsteven was één slemphout blijven zitten, het tweede werd vernieuwd, evenals de kabellatten en talielatten.
Half december was de restauratie afgerond en kon de BU9 het
water weer in.
Rest nog het weer inbouwen van de kooi en het interieur van
het vooronder.