In 1990
werd het bakboord berghout met voor en achterstuit vervangen. Ook werd aan bakboord een nieuwe zwaardklamp aangebracht en werden de pootjes op de doft vervangen.In
mei 1990 werd de botter op de helling gezet bij de scheepswerf Nieuwboer in
Spakenburg en kon met de restauratie worden begonnen
Zeeger Nieuwboer haalt de BU9 naar het hellingbed | op de slede wordt de botter de helling opgetrokken |
Gestart
werd met het slopen van het oude berghout, voor- en achterstuit en zwaardklamp.
Het verwijderen van het blik was het
grootste karwei, het oorspronkelijke hout had meer weg van turfmolm.
Om
het nieuwe hout voldoende houvast te geven moesten een oplanger in het
voorschip, een band in het achterhuisje en de pootjes op de doft worden
vervangen.
Voor
dit “kleinere” werk hadden we
geen hulp van de werf nodig, zodat we dit konden klaar maken terwijl de werf de
grote stukken op maat maakte.
Hierna
konden achtereenvolgens het berghout, de voorstuit en de achterstuit op hun
plaats worden gebracht.
In
de smederij van de werf hebben we zelf de koppen op de roestvrij-stalen pennen
gesmeed waarmee het nieuwe hout bevestigd werd.
Nadat
alles was vastgezet werd de zwaardklamp gemaakt en met bouten aan het berghout
bevestigd.
Tenslotte
werd de stuurboord voorbolder vervangen en werden de stutters gemaakt voor de
fok en de bezaan.
Na ca 3 weken kon de botter het water weer in